Claudicatio ofwel etalagebenen is een slagaderziekte in de benen. Bij iemand met etalagebenen worden de benen tijdens het lopen stram of pijnlijk waardoor je telkens even stil moet blijven staan. Soms gaat het gepaard met kramp. Na een korte pauze trekt de pijn weg en kan je verder, maar na een poosje komt de pijn weer op. Sommige mensen met pijnlijke benen proberen zichzelf een houding te geven door in een winkelstraat van etalage naar etalage te lopen, vandaar de naam.

Etalagebenen

Etalagebenen ontstaan door een probleem met de bloedtoevoer naar de beenspieren. Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof nodig en als de beenslagaders die zuurstof niet kunnen aanvoeren, worden de spieren stram en pijnlijk. Als het lopen stopt, neemt de zuurstofbehoefte af en trekt de pijn weg.

Fysiotherapie behandeling

De behandeling

De fysiotherapeut bespreekt uw klachten en met name uw (beperkte) bewegingsmogelijkheden. Voor het vaststellen van uw maximale loopafstand en conditie, doet u een test op de loopband. Dit onderzoek wordt gedurende de trainingsperiode regelmatig herhaald om het effect van de looptraining te bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en uw klachtenpatroon stelt de fysiotherapeut samen met u een persoonlijk trainingsschema en behandeling op. We werken volgens een protocol dat wetenschappelijk is onderbouwd. Door intensieve therapie kan pijn verminderen en een operatie voorkomen worden.

ClaudicatioNet

ClaudicatioNet is een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt. ClaudicatioNet streeft naar transparante en hoogwaardige zorg voor alle patiënten met perifeer vaatlijden in Nederland.

Door middel van dit samenwerkingsverband garanderen we hoog kwalitatieve zorg voor patiënten met perifeer vaatlijden.

Voor meer informatie: www.claudicationet.nl

Maak een afspraak voor etalagebenen